torsdag 10. mai 2012

Kukelure

kukelure
å sitte stille og gruble


--

"Jasså? Er det du som sitter her og kukelurer?". Ja, det høres ut som det her er snakk om noe helt annet enn "å sitte stille og gruble", men for å understreke mangfoldet i våre tankeverdener ønsker jeg ikke å nevne min assosiasjon eksplisitt. Skulle det likevel være noen andre enn meg som synes dette kan være et lastende ord å bruke i en dannet samtale, fortvil ikke, de har ingenting med hverandre å gjøre.

Ordet kukelure kommer fra nederlandsk (som noen mener er et tullespråk, men la oss gi det en sjanse).  Koekeloeren betyr i følge Googles oversetter å sitte sammenkrøpet eller å speide (etter noen). Det har dermed ingen verdens ting å gjøre med ... andre ord som tilfeldigvis skulle ligne.

Veggen på rommet mitt er prydet av bildet "Setesdølen" av setesdalsmaleren Olav Bjørgum. Det bærer den herlige filosofiske/fobisofiske strofen: "stundom sit eg å tenkjer, å stundom sit eg barre" (sic). Det hadde ikke blitt like fint slik:



Av og til kukelurer jeg, og av og til sitter jeg bare

3 kommentarer:

  1. Du burde vurdere en karriere som fotballspiller. Eller kanskje ikke, men jeg digger innlegga dine.

    SvarSlett
  2. Genialt! Aldri sjekka opp hva kukelure faktisk betyr eller hvor det kommer fra. Vel, nå slipper jeg å kukelure mer over det(?) (Olav Bjørgum burde virkelig ta seg et kurs i rettskrivning!)

    SvarSlett
  3. Hæhæ. Jeg har forsøkt meg som fotballspiller, og du har rett i det du sier, Jørgen, det er definitivt ikke min vei.

    Og Thorbjørn: jeg reagerte på den rare rettskrivningen selv, da jeg fikk bildet personlig signert av maleren. Pappa (som selv er halvt setesdøl) kunne betrygge meg med at å skrive ting "rett ut" er helt vanlig i de traktene. Ikke så mange lærde der i gården(e), nei.

    SvarSlett