fredag 27. januar 2017

Dyr


I kveldens Dagsnytt atten var møtet mellom Theresa May og Donald Trump et av temaene. NRKs utenrikskorrespondent i Washington, Gro Holm, sa der at "Trump har vanskeligheter med å forholde seg til et så stort dyr som EU er". Derfor lurer jeg på: hvorfor kan en union kalles et dyr?

La oss først se på forskjellen på dyr (de firbeinte) og dyr (kostbar). Førstnevnte kommer av norr. dýr (jfr. engelsk deer), og sistnevnte fra norr. dýrr (jfr. engelsk dear). Det er den førstnevnte betydningen jeg her vil løfte fram.

Ordboka definerer dyr som "levende skapning med sanse- og bevegelsesevne", til forskjell fra planter eller mennesker. Ordet kan også brukes spøkefullt eller nedsettende om andre mennesker: "folka i den bygda er noen merkelige dyr", eventuelt også synonymt med bestialsk: "ditt dyr!".

Hva dyrene har gjort for å fortjene dette ryktet, er vanskelig å forstå i dag. Og nå uttaler jeg meg langt utenfor mitt gebet, men jeg vil da hevde at mennesker gjør fælere ting enn dyrene, uansett hvor fornuftige og selvbevisste vi sies å være. Og hva angår eksempelet over, antar jeg at Gro Holm bruker ordet slik Trump ser på EU: som en stor, farlig og uoverskuelig størrelse (slik noen dyr åpenbart er!).

--

PS: Det er ikke første gangen EU har blitt sammenlignet med et dyr (Dyret fra Johannes' åpenbaring i Bibelen). De av mine lesere som var politisk aktive rundt EU-avstemningene i 1972 og 1994, husker kanskje avisdebattene, og spesielt i kristenpressa. Jeg er glad for at vi er kommet et steg videre i politiske diskusjoner i dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar