mandag 23. januar 2017

Omhyggelig

omhyggelig
omsorgsfull, nøyaktig, grundig

--

Jeg var nylig i svømmehallen, der en plakat påbød meg å vaske skrotten omhyggelig før bading. Og siden jeg henger meg opp i ord, tenkte jeg ikke på stort annet under dagens svømmetur. Omhyggelig. Det brukes for sjelden, synes jeg.

Det har vært mye fokus på ordet hygge i det siste. Det er plutselig blitt et moteord, og stadig flere land vil innføre fenomenet på hjemmebane. Hygge kommer fra norrønt hyggja, et verb som betyr å tenke. På nynorsk kan vi fortsatt bruke ordet i denne betydninga, der eit hygge er synonymt med ettertanke eller gaum (som forøvrig er et nydelig nynorskord).

Men hva er sammenhengen mellom hygge (velvære) og omhyggelig (grundig)? Jo, det er lettere å se likheten om vi går via ordet omhu. Det betyr jo omtanke (jfr. hyggja). Omhyggelig ligger veldig nært i betydning. Vi kunne kanskje sagt omtankelig, at du gjør noe bevisst, eller med klare tanker om det du gjør. Derfor er sammenhengen mellom ordene hyggelig og omtenksom mye klarere enn jeg før har trodd!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar