onsdag 9. januar 2013

Musikk

musikk
toner i en estetisk helhet av rytme

--

Musikk er vanskelig å definere. Vi er til og med uenige om hva som kan kalles musikk. Det hele er så subjektivt. Det finnes ingen entydige svar på musikkens opphav. Vi må nok bare ta til takke med at musikken er et mysterium. Et vakkert et, sådan. Derimot er det mulig å gi en god forklaring på selve ordet.

Ordet musikk kommer fra de greske ordene μοῦσαι (mousai) og τέχνη (tekjnæ el. tekne). Tekne betyr kunst eller håndverk (jfr. teknikk eller teknologi). Mousai kalles på norsk musene, og er kvinnelige skikkelser fra gresk mytologi. De var ni i tallet, og stod for hver sin retning innen visdom og kunstneriske uttrykk. Musikken var altså det mennesker kunne lage (tekne) med musenes inspirasjon. Herfra har vi også det engelske ordet to muse, som betyr å gruble eller stirre på noe med ettertanke, og fra dette får vi museum og amusement. 

Hva gjør musikken så vakker? Når blikket glir utover i luften og et mildt drag brer seg om ansiktet. Er det musene som har vært på ferde? For grekerne var dette forklaringen. Og i dag? Jeg slutter som jeg startet: musikk er vanskelig å definere. Selv har jeg store problemer med å samtykke i utvalgte sjangeres påståtte musikalitet. Det ser ut som jeg har språket på min side når en av disse (techno, jfr. tekne) i navn ikke tør å påberope seg musenes inspirasjon..

1 kommentar:

  1. At du gir deg i kast med musikk er en ting, men utfordringen for deg må vel bli å forsøke å definere begreper som kunst eller kultur...:-)

    SvarSlett