onsdag 5. september 2012

Makkverk

makkverk
dårlig utført arbeid, verdiløst produkt

--

Før jeg forsøkte å finne noe ut om bakgrunnen til dette ordet, forsøkte jeg å tippe. Mine gjetninger gikk i retning av at et makkverk er et arbeid så dårlig at det kan lignes med noe makkett (markspist), men den gang ei. Ordet har en forbausende mild forklaring i kontrast til sin lastende betydning. Det kommer simpelthen fra de tyske ordene machen og werk som henholdsvis betyr "gjøre, lage" og "arbeid". Makkverket er altså et utført arbeid. Selvfølgelig stemmer det! Fra hvor (og når) har vi da den belastende betydningen?

Hverken internettet eller ordboken gir meg ingen direkte forklaring, så her må jeg prøve å finne ordet i kontekst. Blant de treffene jeg finner på google, er ofte ordet funnet sammen med mesterverk, og særlig i omtale av kunst der subjektiviteten råder. To personer ser det aktuelle kunstverket som henholdsvis et makkverk og et mesterverk. Dermed blir ordet hakket mer logisk. I tillegg finner jeg i en litt grundigere tysk ordbok at werk også kan bety fabrikk. Her tilføres enda et perspektiv: vi snakker IKEA kontra Michelangelo.

Makkverk. Amatørarbeid eller fabrikkert og nøytralt. Selvgjort er nok velgjort i noen tilfeller, men så visst ikke alltid.

1 kommentar:

  1. Viss det er lov å komme med forslag lurer jeg på opprinnelsen til giftekniv! Hvorfor skal en kniv være det som fører to mennesker sammen??

    SvarSlett