lørdag 19. november 2016

Banesår

banesår
dødelig sår

--

I dagene før den 9. november, da det ble kjent hvem som er USAs neste president, kom samtlige analyse- og statistikkeksperter til den samme konklusjonen: det må bli Hillary Clinton. Og de tok feil alle sammen. Etter resultatet ble kjent hørte jeg følgende utsagn på NRK-nyhetene: "dette er et banesår for hele statistikkbransjen!". Hvor kommer ordet banesår fra?

Bane kommer av norrønt bani, som betyr død, drap eller drapsmann (banemann). Banesår er derfor et sår som volder døden. Uttrykkene "det ble hans bane" eller "han fikk sin bane" kjenner vi godt fra de gamle kongesagaene. Ordet må ikke forveksles med homonymet bane (som i togbane). Det kommer fra tysk Bahn (jfr. Autobahn).

Og det er sikkert flere enn meg som assosierer til Batman nå, og en av hans erkerivaler (ordet bane finnes også på engelsk). Uten at jeg finner noen kilde på dette, vil jeg anta at navnet kommer herfra (hans temperament og drapslyst peker i den retning).

--

PS: Som bibelentusiast assosierer jeg også raskt til Johannes' Åpenbaring i Bibelen. Her stiger et gyselig dyr opp av havet med banesår. Men siden dette innlegget ble innledet med valgkampen i USA, beveger jeg meg nå inn i farlig farvann. Det er nemlig mange før meg som har forsøkt å blande politikk og Johannes' Åpenbaring, og jeg vil nødig være en av dem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar