mandag 25. april 2016

Jøger

Det er vår, og nylig ble en artikkel publisert på NRK, der fagfolk vil forklare hvorfor mange blir ekstra glade og oppstemte rundt disse tider. Nærmere bestemt spør de: "mange blir ... i bedre humør ... og føler seg rett og slett litt ekstra jøger." Litt ekstra hva?!

Jeg vet ikke med deg, men for meg var dette et nytt og fremmed ord. Og jeg blir umiddelbart nysgjerrig. Ordet gir ingen treff i de første to ordbøkene jeg står opp i, men NO14 gir følgende definisjon: "(på same tid) glad, opprømt og kry". Jeg klarer ikke finne noe mer om ordets etymologi, men jeg har i alle fall fått noen gode synonymer. Og det gjør meg ikke så rent lite jøger. Jeg (SSB) kan også opplyse om at det er fire menn i Norge som har Jøger som eneste fornavn.

En av finessene med Norsk Ordbok 14 at den forteller om ordenes geografiske opphav. I jøgers tilfelle må vi ganske langt nord, nærmere bestemt Lofoten, Vesterålen og oppover mot Tromsø. Dette understøttes av at NRK-artikkelen er skrevet av NRK Troms, med et spesielt fokus på vår i nord og mørketid. Det kan være hovedårsaken til at det ikke finnes i min dagligtale. Finnes det i din?

6 kommentarer:

  1. Har aldri hørt det den tid jeg har bodd i Rogaland, Aust- eller Vest-Agder.

    SvarSlett
  2. Finnes i dagligtale i nord - Sørreisa i Troms.

    SvarSlett
  3. Far min heitte Jøger. Son min heiter Jøger. Men kva tyding har adjektivet jøger?

    SvarSlett
  4. Jeg brukte også ordet jøger i Finnmark i min ungdom på 60-tallet.

    SvarSlett