søndag 21. februar 2016

Krumtapp

krumtapp
hovedperson, drivkraft

--

Hun er krumtappen i bedriften, sier vi. Krumtappen? Jeg har forstått betydningen av dette ordet, men stadig stusset over hvorfor vi bruker avløpsterminologi for å betegne en nøkkel- eller lederperson i et samarbeid.

Jeg er ikke spesielt praktisk anlagt, så jeg måtte google krumtapp. Raskt fant jeg ut at krumtapp ikke har med avløp å gjøre (kontrast til tappe og tappekran), men er en essensiell del av en rekke ulike maskiner og motorer. Krumtappen omdanner rettlinjede bevegelser til roterende, og fungerer dermed som et slags bindeledd i maskinen.

Igjen har jeg blitt klokere. Siden det er vanlig å omtale et samarbeid som et maskineri, gir dermed krumtapp god mening. Det er delen av maskineriet som får det til å gå rundt. Og dette er ikke det eneste maskinelle ordet vi bruker om personer og foretak. Tenk bare på primus motor, adjektivet velsmurt, eller (min favoritt) å si om en svært driftig person: han er jo helt maskin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar