mandag 6. juli 2015

Akronym

Som mange andre heldige, norske barn vokste jeg opp med et nært og kjært forhold til Donald Duck & Co. Og ikke noe vondt sagt om det norske skolevesenet, men jeg lærte nok mer i Andeby enn jeg noen gang gjorde fra pulten. Både historie, geografi, kreativitet, og ikke minst; språk. Jeg tipper at over halvparten av mitt ordforråd som sjuåring var hentet fra Donald.

Et av Donalds språksprelske særpreg er Hakkespettenes bruk av akronymer:

Kilde
Et akronym skiller seg fra en forkortelse ved at akronymet leses sammenhengende (f.eks: NATO), mens forkortelsen leses bokstav for bokstav (f.eks: FN). I tillegg er det vanlig at akronymene danner et meningsbærende ord (som JÅLEKOPP over), eller at akronymet danner et nytt ord, som ordet radar (akronym for RAdio Detection And Ranging).

Ordet akronym kommer fra gresk akro- (høy, jfr. Akropolis) og -nomos (navn), der det høye indikerer forbokstavene i ordene i akronymet.

Hjertelig hilsen ORDFRYD*

* Ordrik, Redaksjonsløs Digitallogg - Frydefullt Rablet - Ytterst Dugnadsbasert

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar