tirsdag 10. februar 2015

Hus (forbi)

Nei, disse nyhetene har gått meg hus forbi! Hus forbi? Når jeg tenker over det, er dette et temmelig snodig uttrykk. Jeg tipper at det har lite med hus (som man bor i) å gjøre, men hvor har vi uttrykket fra da?

Vi må ut av boligmarkedet, og inn i hasardspillenes uforutsigbare domene. Uttrykket vårt kommer fra brett-/kortspillet gnav (som jeg aldri hadde hørt om før jeg nå skriver dette). I det pussige spillet, der bytting av brikker står sentralt, kan spilleren som innehar brikken huset elegant si hus forbi!, og slipper dermed å bytte (dette er positivt). Med andre ord: denne spilleren blir hoppet over; gått hus forbi.

Dette er ikke det eneste huslige kortspillordet vi har. Både i yatzy og poker er jo fullt hus en svært gjev hånd; tre like og to like. Hvordan har den fått navnet sitt? Antageligvis kan vi se det i sammenheng med uttrykkets overførte betydning: å få høyeste poengsum * / full pott (hånden ble på engelsk tidligere kalt full-hand).


* Nå er det en stund siden min siste poker- eller yatzyrunde, men jeg minnes at hus var langt fra beste hånd. Men la oss bare akseptere at språket ikke alltid er logisk! (*snufs*)

3 kommentarer:

  1. Eg spelte faktisk gnav som born, så akkurat dette visste eg -- men det eg er usikker på er om den meir utbroderte versjonen «å gå meg både katt, hest og hus forbi» er noko eg sjølv har dikta opp eller om eg har høyrt det ein stad. Når eg googla det no ser eg at eg skreiv det på eit forum i 2005, så kanskje det ER berre meg. For ein seier jo trass alt ikkje «katt forbi» i spelet, sjølv om spelmekanikken er mykje den same som med «hest forbi» og «hus forbi».

    Om pokerhanda kan eg jo gisse litt vilt -- fullt hus i poker er ikkje høgste hand, men det er den einaste handa der ein kan samle til noko som nyttar alle fem korta, og «ha noko» sjølv om ein ikkje klarar det. Altså, om ein samlar til flush, straight eller straight flush så vil ein ikkje ha noko dersom ein ikkje klarar samle det. Men om ein sit med to par eller tre like -- som kan vinne ein pott i seg sjølv -- kan ein teoretisk ende opp med ei langt betre hand dersom ein får dei rette korta og «fyller opp» huset. Fullt hus, altså. Ein får ikkje same assosiasjonen til å bygge seg opp mot noko og så snuble inn i ein fantastisk situasjon dersom ein snakkar om dei andre kortkombinasjonane.

    Dette er ein fantastisk vevlogg, forresten. Har ikkje kommentert her før, men er ivrig lesar!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for kommentar, oppmuntring og rikholdig bakgrunnskunnskap. Det er godt hold i gjetningen din om fullt hus, vil jeg si.

      Slett
    2. Triveleg å høyre at skvalderet mitt for ein gongs skuld hadde ein viss verdi sjølv utanfor mitt eige hovud. Takk for svar!

      Slett