fredag 9. januar 2015

Hurra(megrundt)

Hurramegrundt, dette går unna! En snodig, men frydefull interjeksjon jeg har støtt på ved jevne mellomrom. Etter en svært kvalitativ undersøkelse blant venner, har jeg funnet ut at uttrykket brukes om  både lek, overraskelse og gledesutbrudd. Og at det er reservert aldersgruppen 40 + *.

Jeg har ikke funnet noen harde fakta om når og hvor uttrykket figurerte først. Jeg vil dog anta at det har med hurra å gjøre. Gledesropet vi knytter til bursdager (gjerne av vår egen grunnlov) er nært beslektet med verbet hurre, som betyr å virvle, å suse rundt eller å dundre. Dette stemmer godt med at det ofte er mye lyd og bevegelse der hurra-ropet finner sted. Og det samme kan nok sies om hurramegrundt!

Opphavet til ordet hurre er det norrøne verbet hurra. Falk og Torp hevder vi har lånt det fra tysk, der det er en imperativ til verbet hurren, å bevege seg hurtig. Med andre ord: hurra = kjapp deg! Er det flere enn meg som nå assosierer til eng. hurry(trykk på linken for å se om jeg har rett).

Og det er flere ord med språklig slektskap til hurre: både engelsk hooray og hurl (kaste), for å ikke å snakke om min favorittslektning: vårt norske hurlumhei.


* Undertegnede ikke enig i denne påstanden.

3 kommentarer:

  1. Dette er min favorittblogg. Denne bloggen har langt mer innhold enn de blogger som trekker inn hundretusner i måneden. Jeg har eller kanskje ingen fornuftig kommentar og komme med, men jeg leser hver bloggpost, selv om jeg går stille i dørene.

    SvarSlett
  2. Ei hurre er også eit instrument ein snurrar rundt i sirkel til det kjem lyd. Kva som er kalla opp etter kva tør eg ikkje spekulere i - men det er vel ein stor sjanse for at det er beslekta. :) https://no.wikipedia.org/wiki/Hurre

    SvarSlett