onsdag 14. september 2016

(Gi) blaffen

Nei, dette kunne ikke brydd meg mindre, så jeg gir blaffen! Jeg hører stadig at folk gir blaffen i ting, men hva er de egentlig gir da? Det er på tide å gå litt nærmere inn på dette uttrykket.

Et blaff er som kjent lyden av et vindpust eller ild som blusser opp. Sammen med slektningene svisj og engelsk woosh er dette et lydmalende (onomatopoetisk) ord. UiBs ordbok hevder at "å gi blaffen" kommer herfra. Men gir dette noen mening? Er det noen sammenheng mellom blafring og likegyldighet? 

En annen teori, som gir større mening for meg, er at "å gi blaffen" er en eufemisme (trykk her om du trenger en repetisjon på dette fenomenet). Det er en forskjønnende sammentrekning av uttrykket "å gi blanke f*en". Dette er sannsynlig, ettersom uttrykket opptrer i flere liknende former: å gi blanke, å gi F eller å gi beng (beng betyr også djevelen, og er lånord fra romani).

2 kommentarer:

  1. UiB har tatt over ordboka til UiO. Buhu! Ny adresse: http://ordbok.uib.no/

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg veit! :'( (dette innlegget ble skrevet for en stund tilbake, men publisert nå).

      Da må jeg - atter en gang! - gå inn å redigere ca 250 ordboklinker i bloggen for å få det til å stemme. Usj.

      Slett