lørdag 18. august 2012

Omkalfatre

omkalfatre
endre fullstendig, snu opp ned på

--

Er du blant dem som bruker dette ordet, eller har hørt det før, er du heldig. Det er sørgelig nok i ferd med å dø ut. Selv har jeg akkurat kommet over det, og unner flere å gjøre det samme. For det er en skatt. Vi finner ordet i setninger som "den nye jobben omkalfatret hele hverdagen" eller i oppusningsterminologi: "huset var så gammelt og slitt at det trengte en real omkalfatring". Det er snakk om total endring. En 180 graders vending til noe helt nytt. Men hvor kommer ordet fra?

Som for mange andre ord og vendinger har vi skipsfolk å takke for dette. Språket vårt er ispedd en mengde slike uttrykk. Når du setter alle kluter til, gir noen et skudd for baugen, får vind i seilene eller om du og en venn spleiser på noe gir du en (ubevisst?) ode til maritim terminologi.

Når sjømennene skulle forberede skipet til seilas, måtte de kalfatre det. Kalfatring er en impregneringsprosess. De brukte tjære og hamp for å tette igjen sprekker mellom plankene på fartøyet for å gjøre det vanntett. Hvis skipet var ekstra gammelt, måtte de gjøre alt helt fra bunnen av. Da kaltes prosessen omkalfatring. Ordet er fra nederlandsk og har nok kommet til oss babord under hansatiden.

3 kommentarer:

  1. Jeg har vokst opp med begrepet. Min mor, som kom fra fiskerslekt, brukte det både i tide og utide, og jeg visste selvsagt hva det betydde, men forklaringen, etymologien, var jeg ikke klar over. Tusen takk.

    SvarSlett