mandag 23. september 2013

Tøys

tøys
sludder, vrøvl, tull

--

Er det forskjell på tull og tøys? Selv om disse ordene brukes om hverandre, kan etymologien peke på noen pussige likheter og forskjeller.

Å tøyse er opprinnelig å "slaa varmt vand paa hø eller hakkelse til drikke for kreaturer", i følge en (åpenbart) eldgammel etymologisk ordbok (se linken i høyre marg). Jeg har ikke smakt tøys, men denne liflige miksturen av hø(y) og vann var nok ingen klassecoctail for de stakkars kreaturene. Å tulle, derimot, betyr egentlig å røre/virvle/dreie noe rundt, for eksempel i en gryte, en virvelvind eller tau som tvinnes. Det er vel derfor vi kan si om en tullet person at det er "gått helt rundt for ham".

Sørpete høyvann eller hurramegrundt? Tøys og tull er nok i samme gate i dag, men opprinnelsen er svært ulik. Og en liten godbit til slutt: hva er da en tøysekopp? En kopp full av tøys? Etymologipoeng til første kommentør (?) som gir meg svaret.

2 kommentarer:

  1. Hei Kjetil!

    Jeg må bare fortelle deg det, sånn at du ikke tror at dine innlegg er ubetydelige, for det er de ikke. Jeg sjekker denne bloggen daglig. Den er underholdende og opplysende og endog gjør den mitt sprog rikere. Jeg vil simpelthen si til deg: takk for det du gjør!

    SvarSlett
  2. Tusen hjertelig takk for kommentar og oppmuntring! En tilbakemelding som dette skaper virkelig motivasjon til å fortsette å skrive.

    SvarSlett