torsdag 6. juli 2017

Nonchalant

Hun behandler alt og alle med den største nonchalanse. 
Nonchalanse er en holdning de fleste kan kjenne på i blant. Det er også et ord mange sliter med å uttale rett (i alle fall gjør jeg det). Og til sist lurer jeg selvsagt på hvor ordet kommer fra, så la oss sette igang.

Det våkne språkøyet gjenkjenner nok ordet som fransk, og det er rett. Det er en nektelse (non-) av det franske verbet chaloir, som betyr "å bry seg om (noe)". Chaloir kommer igjen fra latin calere, som betyr å være varm. Derfor betyr nonchalant, direkte oversatt, "å ikke være varm for (noe)". Dette stemmer godt med bruken av både kald og varm (og lunken, for så vidt) på norsk, som kan handle om både temperatur, engasjement og følelser.

For meg er det et mål å begrense bruken av åpenbare lånord, og fremelske de norske skattene vi har. Derfor vil jeg nå liste opp flere gode synonymer til nonchalant, der du slipper å brife med fransken, og slipper å tvile på uttalen: likeglad, likesæl, skjødesløs, ugiddelig, dorsk og lunken.

1 kommentar:

  1. alltid tenkt på skjødesløs som synonymt med dumdristig, men iom at "skjød" kan bety livmor ble jeg plutselig litt redd for å bruke det ordet. kul side forresten!

    SvarSlett